雖說「廚房重地,閒人免進」,但在國泰航空飲食服務(香港)有限公司製作廚師主管Leo的帶領下,我們走進了位於生產大樓二樓的餐務部。這裏是製作飛機餐的心臟地帶,共有16個廚房,負責處理各種食材和飛機餐的不同製作流程。Leo一邊穿過如迷宮般的廚房,一邊如數家珍地介紹着這個工作了11年的地方。

CPCS_1

重質亦重量

在處理生果的廚房內,師傅把一個大西瓜放在桌上,手起刀落,不消一會便將西瓜皮去掉,剩下一個紅紅的西瓜磚,切粒後便成了飛機餐的美味生果盤。餐務部每日平均生產75 000份飛機餐,單是西瓜便有三至四噸(旺季時更可能多達八噸),數量相當驚人。旁邊的Leo解釋說:「我哋廚房每朝7點就開始運作,每日處理超過27 000公斤食材,食物煮完之後要急速冷凍,即係將食物溫度降至攝氏10度以下,確保食物安全。烚嘅食物可能半個鐘至一個鐘就凍,但一啲燴嘅食物就要耐啲,可能要冷凍兩至三個鐘。航班起飛時間前24小時內就會開始做擺餐嘅工序,最後上餐車,然後送出停機坪運上飛機。」

CPCS_2

航膳製作的分工非常仔細,每一個步驟都由特定的同事負責,務求達到最高效率。

處理製作飛機餐的食物程序繁複,加上數量龐大,一點也不簡單。Leo坦言,對公司各崗位的同事來說,「時間」永遠是最大的壓力:「冇可能要飛機為咗等餐而遲飛,所有嘢一定要準時,睇住航班起飛時間做嘢。」遇上惡劣天氣而令航班延誤,挑戰將會更大:「出面打完風,就輪到我哋呢度打仗。飛機起飛時間變咗,本來嘅早餐可能已經變成晚餐,就要重新做過,好多嘢都要喺極短時間之內重新安排。」

除了工作進度外,餐務部亦嚴格監控衞生標準,Leo強調:「整飛機餐唔係話味道唔緊要,但上到高空,食物安全永遠係最重要!」

CPCS_3

「飛」一般廚房:挑戰、機器、特別餐

 Leo於中華廚藝學院畢業,主修中菜。2004年加入國泰航空飲食服務,由見習生做起,現在是公司最年輕的「黑鈕」(製作廚師主管)。究竟作為空廚與普通廚師有甚麼分別?「啲人鍾意攞飛機餐同餐廳食物比較,其實唔係好公平。新鮮煮好上碟嘅食物當然好味啲,而飛機餐要先冷凍上到高空再翻熱,食物嘅味道一定會唔同即整即食嗰啲。而且,基於食物安全,魚生、半熟蛋同埋有細骨嘅魚係唔會喺飛機餐出現。呢個係我哋嘅限制……但亦都係挑戰。」Leo充滿自信地說。

航膳廚房裏有很多一般廚房沒有的大型機器,例如奄列機、炒飯機(自動炒燉鍋)、自動擺盤機等。Leo說:「機器主要喺力量上幫助人,如果數量太多,只靠人力就好容易勞損。不過一啲細微嘅工序,例如包雲吞同埋為商務客艙飛機餐擺餐,就始終要人手做。」

除了上述的輔助機器,製作不同種類的特別餐也是航膳所獨有。國泰航空飲食服務提供超過30款特別餐,當中包括小童餐、醫療餐、素食餐、宗教餐等,其中猶太餐的食材需要特別認證,在製作過程中還要祭司主持相關宗教儀式,這是一般廚師未必有機會接觸到的。

CPCS_4

CPCS_5

奄列機上有自動噴油和噴蛋漿的裝置,員工只需將蛋塊對摺做成奄列,再放進膠碟內便可。一部奄列機每天平均可製作6 000至8 000份奄列,大大提升速度和節省人手。

CPCS_6

這部在香港研發的自動擺盤機,每小時可處理超過1 000個飛機餐托盤。

CPCS_7

見到掛於盤邊的三角小圈,便知道這是清真廚房的用具,可謂見微知著。

從中廚到R&D:廚房其實比想像中大

「當初入嚟諗住做中廚,着眼點係點樣煮好一個餸,做耐咗之後就發現其實可以探索好多其他嘢。好似我依家做R&D(研發部),嘗試用新食材,開發唔同嘅菜式,諗吓點樣將地上嘅嘢食帶上天空,對我嚟講係煮嘢食之上嘅另一層次。」頭等艙的煲仔飯、漢堡包、韓式粉絲也是成功例子。Leo在香噴噴的食物氣味中笑說:「依家眼界開闊好多,廚房其實比想像中大!」

每天在廚房工作,回到家中也負責家人的晚飯嗎?Leo想也不想便說:「屋企廚房由阿媽話事!」

CPCS_8

CPCS_9

由於衞生關係,只有離開廚房範圍,Leo才可脫下口罩,讓我們一睹他的招牌笑容。

機場話理知

製作飛機餐有一套完善的系統,才可有效率地處理如此龐大數量的食物。每個盛載食物的膠盤都有一張貼紙,上面簡單的數字和符號蘊含了不同意思,方便不同崗位的同事溝通,並確保食物符合「先入先出」的運轉原則。

  • 右邊的巨型數字代表食物在「星期幾」製作,例如「2」代表星期二
  • 上下兩排數字代表食物的製作時間
  • 手寫的英文字母是航空公司代號

CPCS_10

 

#機場神奇俠 #天空廚神 #無名英雄 #重質亦重量  #機場 #食物安全 #飛機餐 #空廚